onsdag den 3. oktober 2012

Johan's første skoledag

Mandag d. 1. oktober var min første dag i praktik på Beneavin De La Salle College, i den nord-vestlige del af Dublin. Skolen er en secondary school, hvor eleverne er fra 12-18 år gamle. Grunden til at skolen har dette specielle navn, er fordi den er stiftet af den franske katolik St. John Baptist De La Salle, hvoraf skolen har sit navn. Den katolske skole er desuden en ren drenge-skole, som kommer med meget forskellige sociale baggrunde. Der er derfor en del børn med henholdsvis adfærds - og/eller indlæringsvanskeligheder, samt diagnoser(special needs students, som er den korrekte term for denne gruppe elever).
Ud fra min første uges observationer, har jeg oplevet en skolemiljø og klasserum, der er præget af et forsøg på at disciplinere elevernes adfærd inde - og udenfor klasserummet.
Efter at have overværet tre forskellige læreres undervisning, gør to af disse ofte brug af sanktioner og ydre motivation i situationer, hvor eleverne(ofte overfor den/de samme elever) forstyrrer eller udviser dovenskab. Læreren kan true med at sende eleven op til skoleinspektørens kontor eller skrive en bemærkning i elevens journal. Det skal dog tilføjes at den forholdsvis unge lærerstabel virker til at være yderest kompetente, i forhold til elevernes og klassernes forskellighed i deres faglige niveau samt adfærd.
Dette er selvfølgelig kun mit første indtryk af Beneavin, så efter jeg har været der i længere tid, vil jeg skrive et nyt indlæg om forskellene mellem den irske og danske skolekultur.

Jeg har efterhånden, i samarbejde med nogle af lærerene, fået fastlagt et ugentligt skema for min praktik, men jeg mangler lige at få lavet de sidste aftaler med nogle af lærerene. Udover den klasse jeg selv hjælpe med at undervise, får jeg yderligere nogle få timer med en gruppe SPN-students(special needs students), hvilket bliver en anden stor udfordring.
Det ser, med stor sandsynlighed, ud til at jeg skal undervise en klasse første-års-elever i engelsk. Jeg har foreslået klassens faste lærer, at arbejde med video-film, som en del af deres curriculum(pensum). Jeg sidder stadig i planlægningsfasen, så jeg skal lige have besluttet hvilken/hvilke typer video-film eleverne skal arbejde med. Deres lærer har heldigvis selv nogle ideér, og han har tilbudt sin hjælpe, med flere af de praktiske ting(kameraer, redigering..osv.). Jeg har selvfølgelig allerede sagt: "YES PLEASE!" ;)



- Beneavins nye lærer(for et stykke tid) Mr. Laursen. Denne formelle titel er faktisk ikke ment som en joke, da eleverne skal tiltale deres lærere Mr, Ms eller Mrs..



- Skolens hovedindgang jeg kommer til at gå ind og ud af, indtil d. 7 december, hvor min praktik stopper(en uge før jeg rejser helt hjem til DK d. 16 dec.).



Ingen kommentarer:

Send en kommentar